Gründer i magen?

11. april 2018 03.04.24 CEST

 Vi snakket om å starte noe eget i flere år før vi faktisk hoppet ut i det. Vi har vært innom mange forslag og temaer før vi klarte å finne frem til Laurbærbarn. Da vi kom på idéen om giftfrie og trygge barneklær - startet ballen å rulle. Et halvår etter var firmaet i gang og idéen utviklet seg til å omhandle så mye mer enn bare klær.


Akkurat nå er vi på et svært utfordrende og sårbart punkt. For det første har vi ikke nok tid. Begge har 100% jobb ved siden av og totalt avhenig av den inntekten nå. Samtidig er tid penger. Vi trenger tiden til å promotere, ta gode avgjørelser, viktige samtaler med leverøndører og kunder. Har vi ikke denne tiden, får vi heller ikke brukt pengene rett. Så hva gjør vi da?

Skal vi selge noe? Bil? Hus? Skal vi ta opp lån? Hvor mye? Vi har mange ubesvarte spørsmål som vi må finne ut av i løpet av kort tid. Men en ting er hvertfall 100% sikkert: Vi vet at vi brenner for dette og har tro på at det skal gå. Og det mener vi, til tross for all usikkerheten vi lever i fortiden. Usikkerheten innebærer svært ofte prioritering av tid og penger.


Alt tar så mye tid. Det er faktisk ikke mulig å sette seg inn i før man har prøvd selv. Eksempelvis gledet vi oss stort til å jobbe med foto. Ta egne bilder av barn med våre klær og leker - men tiden har gjort at det har blitt totalt bortprioritert. Først må vi få hodet over vannet med ting som MÅ gjøres. For å ta et bilde er du avhening av godt dagslys, noe det er svært lite av på denne tiden av året. I tillegg skal man ha modell og gjerne et barn som har spist nok, sovet nok og er klar for å leke foran linsa. Også skal vi ha tid. Og når vi har tid til overs... Skal vi ikke da legge vekk jobb og spise en god hjemmelaget pizza? Noen ganger er svaret ja. Andre ganger nei. Dette er en vurdering man til stadighet må ta.

(Nå skal det nevnes at vi endelig har klart å få tatt litt egne bilder - som vi gleder oss  veldig til å dele med dere).

Det er MANGE e-poster HVER DAG. I tillegg til de e-postene du allerede har planlagt at du skal sende. Videre har vi fakuraer, pakker, regnskap, varetelling, varebestillinger, vurderinger av hva som skal kjøpes, kontakt med kunder, snapchat, instagram, facebook, google adwords, google analytics, betalingsløsninger, leveranser, tollpapirer, mva, podcasts, bloggere, egen blogg, abassadører, lager, influencere, markedsføring, promotering osvosv. Listen føles i grunn uendelig.

Det er ikke meningen å skremme vekk dere gründere der ute. Men ekte gründere blir heller ikke skremt. Vi ELSKER denne jobben. Og dette mener vi i skrivende stund, hvor alt egentlig er vanvittig håpløst. Men dette er en planlagt håpløshet. Det er viktig å huske på. For dette har vi snakket om at kommer til å skje. Vi var klar over at vi måtte foreberede oss på slike perioder og dager. Og nå er vi her, klare for å kjempe i mot alle røde tall og kritikker der ute.

Har du en gründer i deg? Ikke la deg skremme. Alt kan læres og lykkes så lenge produktet du leverer er bra. Da handler det kun om viljen til å jobbe hardt for det du tror på. Sjekk om du er klar:

  • Er idéen din spennende for deg og eventuelt din samarbeidspartener? Det bør den være. For i tunge perioder er det selve interessen for konseptet som er drivkraften.
  • Det bør være noe unikt ved akkurat DIN idé. Skiller den seg ut? Hvorfor skal folket henvende seg til deg fremfor andre?

  • Er de du bor sammen med støttende? Dette punktet er viktig. For det blir mange arbeidstimer og du må nok sitte sene kvelder. Her gjelder det å prioritere vekk de riktige tingene. Struktur er vel et nøkkelord.

  • Er du klar for promotering i sosiale medier? Det er her det aller meste skjer om dagen. Promotering er et MUST og tar ekstremt mye tid. 
  • (Vi har måttet lage mobiltelefonregler for å sikre at vi husker på å ta oss skikkelig fri. Mobilen blir MYE brukt til jobb).
  • Hvis dere er flere, ser dere for dere hvordan arbeidsfordelingen blir - sånn i hovedtrekk?

 

Husk: Det viktigste punktet er at du brenner for idéen din. For ALT kan læres. Vi var helt totalt blanke. Vi bare elsket idéen vår vi. Likevel har vi gjort alt selv. Nå skal det sies at vi har ikke lykkes enda da. Men uansett hvordan det går har vi klart å bygge en nettside selv, et lager selv, betalingsløsnigner og mye mer. Altfor få satser på det de tror på! Kom igjen. Do it!

Vår liste ovenfor er altså ikke noe fasit - men det er erfaringene vi har hittil. Dersom dere har spørsmål er dere mer enn velkommen til å sende e-post til: laurbaerbarn@gmail.com

 

 
Posted in blogs By Marte -

0 Kommentarer

Send kommentar

  • In response to:



* Nødvendige Felt